Tvätta halv 1 på en fin fredag

Hello!

Nu är klockan 10 i 1 och jag och Therese har precis varit och hämtat ut våran tvätt ur tvättstugan! :) Perfekt tid för att tvätta, tycker ni inte? Nej kanske inte den optimala tiden men det är så att de som bor på andra sidan fällen där jag bor ( de som inte är studenter ) gillar att boka upp varenda tvätt tid som finns i tvättstugan. Gärna hela dagar eller hela veckor... Så då åtrestår det bara kvällarna att tvätta och om man då ska köra en maskin plus att torktummla allt så kommer man inte ifrån tvättstugan förens den här tiden. Men de funkar allt det med! :)

Idag var det nationellt prov i Engelska B, writing, i skolan. Jobbigt, men tror det gick hyffsat bra, kändes i alla fall helt okej. Efter provet så åkte jag Felix, Kalle, Hebbe och Linus upp till Lindvallen och åkte lite. Det var faktiskt en hel del snö kvar och det gick att hoppa i parken som stod oshapad eftersom de har stängt den egentligen. Men vi körde lite hopp och lite rails. Var riktigt kul och imorgon ska vi dit igen med skolan :D Längtar till lunchen, sista lunchen med skolan i backen för denna säsong :'( <3


Fint väder och slask var det i backen när vi körde vårat eftermiddagsshredd!

Nu ska jag ta och sova så jag kan pallra mig upp till bussen imorgon bitti! :)

Ha det, pusshej!
/ Emma


Världens längsta box

Hej!

Idag har jag varit och åkt skidor i Lindvallen på förmiddan och sedan vidare till Tandådalen på eftermiddan.
I Lindvallen så hade de nu lagt till ännu längre på boxen som förut var 62 meter så att den var 68 meter idag, och jag kan ju säga att den var rätt så himla svår att sätta!
Försökte säkert en 50 försök men det närmsta jag kom var nog ca 60 m. Var lite segt när man såg änden på boxen så nära men sen så, nej... Men var i alla fall riktigt kul och Hjalmar Söderling klara hela boxen 2 gånger och ena gången gjorde han k-fed av den (switch up, 270 av) :D Perra, våran tränare, fick även detta på film!

Efter lunchen i Lindvallen så tog vi skipassbussen till Tandådalen och shreddade där på eftermiddagen. Åkte aldrig till parken utan blev kvar i Big Air Arena för det var så himla bra :D Puss på den här dagen! Gjorde inget speciellt i hoppet utan chillade bara med 3:or men var nog så gött det!

Nu är tyvärr våran sista åkdag för året därmed slut :/ Men kanske kommer kunna åka fredagar då vi har de lediga som schemat ser ut just nu för veckorna framöver :) Så helt slut verkar inte åkning vara ännu!


Här är den fina boxen! :D


Felix på boxen! Man behövde ha lite annorlunda teknik för att klara denna monsterbox, var inte direkt bara att locka.

Nu ska jag ta och sova för att sedan dra upp på matte imorrn bitti!

Ha det, pusshej!
/ Emma

Sveriges längsta box




Sveriges längsta box har nu blivit byggd i PinkPark i Lindvallen! Kolla länken:
http://www.salenparks.com/Nyheter/Sveriges-langsta-box-i-Pinkpark/

Den är 62 meter och de ska kanske bygga på yttligare 12 meter så att det ska bli världsrekord. Tror vi ska dit och köra den på torsdag med skolan. Den är nog rätt så svår att ta skulle jag tro! :)

Här är det en annan himla lång box som ser riktigt kul ut! :D




Nej nu ska jag läsa igenom matteprovet som jag har imorgon som jag inte riktigt har pluggat så mycket till som jag borde ha gjort och sedan blir det till att sova.

Ha det, pusshej!
/Emma

Emma season 09-10


Lite film från denna vinter, Enjoy! :D

Imorgon blir det åkning i Tandådalen för första gången på riktigt riktigt länge! Detta är våran sista vecka med åkdagar och är alltså min näst sista åkdag med skolan för denna säsong :'( Lite trist är det att vintern tar slut, absolut när det känns som den har gått så himla fort! Men ska faktiskt bli skönt med vår och sommar! :) Men ska verkligen ta och krama ur det sista nu och bara njuta när ja tar de här dagarna.


I helgen var jag, brorsan, syrran och mamma och kollade på hundvalpen som vi ska ta hem om en månad. Den var hur söt som helst och ville helst ta med den nu på en gång. Men i mitten på maj så kommer den med hem till Torsby, längtar! :)

Nej nu ska jag ta och plugga lite!

Ha det, pusshej!
/ Emma

Rockstar


Min kära rumskamrat Therese Jansson Karlen leker rockstjärna! :D

Idag har det vart en skön slapp solig underbar dag i Kläppen. Enda som var lite tråkigt var att det blåste ganska mycket men gick att hopa Blackline ändå om man tog nog med fart :) Imorrn blir det skolan för första gången på länge och ska bli skönt att få komma tillbaka till sina vanliga rutiner igen efter mycket flängade fram och tillbaka nu den senaste månaden!

På torsdag måste jag tyvärr ta farväl av Kläppen för denna säsong. De stänger på söndag och kan inte vara här något i helgen och köra. Kommer bli tomt utan att kunna få åka dit på nästan 10 månader :( Men tror förhoppningsvis snön ligger kvar där en stund till så man kan köra lite rails innan säsongen helt är över. Förra året åkte vi där ända till juni! :D Nästa vecka så blir åkdagarna uppe i Sälen där de fortfarande har öppet.

Nu ska jag gå och joina Therese, Erik och Lisa så ska vi se på lite Stockholm Live!

Ha det, pusshej!
/ Emma

Svanstein

Hej hopp!

Nu är jag hemma från Svanstein. Tog tåget vid 07.00 igår och kom hem halv 10 på kvällen, blev en lång hemresa från norra delarna av vårat land hem till Torsby. Skulle egentligen ha stannat där tills på måndag men blev lite andra planer då jag fick reda på att jag skulle vara med och filma i Kläppen med 8848 på måndagen. Kommunikationerna var inte de bästa från Svanstein och det tvingade mig att åka hem så tidigt tråkigt nog, skulle gärna stannat längre!

Hade i alla fall 3 underbara dagar i Svanstein med Girl Rider Sweden och vi fick ihop lite film material som vi ska ha till en film som kommer släppas någon gång i höst. Vi filmade när vi körde på ett stort rör och en stuga och sedan hopp och rails. Körde även ett streetrail som var första gången för mig! :)
Radio reportage från SR Norrbotten
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=3613341

Nu blir det några lugna dagar i Torsby och sedan blir det att dra iväg mot Malung igen på måndag och sedan till Kläppen för att filma med 8848. Är super taggad för det var riktigt länge sedan jag körde i Kläppen nu och ska bli så härligt att komma tillbaka till det kära klassrummet ett tag! :D


Jag gjorde en backflip på soliga tisdagen :D

Från vänster: Maria Bagge, Titti Landström, Lisa Lyngman i gröna byxor, Michaela Utsi, Pernilla Johansen, Jag och Ellen Tjäder bakom mig :)
Nu ska jag ut och försöka få igång den kära moppen när våren har kommit med sådan storm!
Ha det, pusshej!
/ Emma

The North Face Ski Challenge

Nu, är jag hemma från Val Thorens och The North Face Ski Challange! :) Sitter just nu i Torsby, kom hit igår efter att jag gjort en dag i skolan i Malung, eller jag trodde jag skulle göra en skoldag i Malung. För det visade sig att mina två lektioner som jag hade igår var inställda, så blev att jobba ikapp med det jag låg efter med :)

Tävlingen:
Jag, Maximilliam Smith och Niklas Granlund drog ner till "The Alps" och Val Thorens på onsdagsmorgonen. Tåget gick 5:23 och vi kom fram efter mycket om och men till Arlanda vid 11. Flög ner till Amsterdam, bytte flyg och sedan vidare till flygplatsen i Geneve som vi skulle bli hämtade på dagen därpå med buss.
Vi kom till dalen i Val Thorans runt 5 tiden på torsdag eftermiddag och då var det strålande sol, 10-15 plusgrader och riktigt vårväder :D Men det höll inte i sig så länge för när vi steg upp på fredagen så var det mer eller mindre snöstorm ute...
Fredagen gick ut på att vi skulle gå runt på olika stationer och lära oss om lavinsäkerhet. Så vi fick söka med transivers, sond och skotta med spadar. Vi fick även testa RECCO system för att leta reda på personer. Man fick sig en liten tankeställare att laviner är faligare grejer än vad man tror!

På lördagen var första tävlingsdagen, nämligen Freeride, alltså offpiståkning. När vi åkte upp var det kanonväder och vi kollade in där vi skulle åka noga uppifrån, nerifrån och alla möjliga olika vinklar (man får inte åka i tävlingsområdet innan man gör sitt tävlingsåk). Jag fann en "line" som jag tänkte var möjlig att dra och sen var det bara att vänta på sin tur.
Vi tjejer (queens) körde näst sist. Före oss hade alltså ca 60 åkare åkt ner för den branta bergskanten och även fast det hade fallit lite snö under fredagen så var det riktigt uppåkt och svårkört! Tyvärr vart det även sämre och sämre väder ju längre in i tävlingen kom så när det var dags för oss att åka så var det flatlight (helt vitt både snö och himmel så att man inte kan urskilja konturer) och så hade det börjat snöa. Så när jag körde så halkade jag på en isfläck och föll. Ställde mig ganska snabbt upp men det hela går ut på att man ska ha så bra flyt i åkningen som möjligt och det får man inte när man faller så visste att mina poäng inte skulle bli så bra.
Vi skulle ha fått två åk var men pga. att det var så dåligt väder så ställdes det andra åket in :/ Så mitt slutresultat från den dagen var 11 poäng och det gav mig en sistaplats. Den som hade högst poäng av tjejerna den dagen hade 21,6 poäng.
Niklas körde riktigt bra och placerade sig som nummer två i sin klass inför söndagen! :)

Söndag var det freeride! Det hade tyvärr fallit ändå mera snö under natten till söndag så parken var täckt i ett 30-40 cm tjockt puderlager. Så det blev ganska mycket försenat men vi fick tillslut börja köra lite träning runt 1. Jag var då ganska otaggad för att köra, för kände mig sjuk och vädret var dåligt osv. Så var nära på att inte gå till starten. Men efter ett par träningsåk kändes det ändå okej och jag tänkte att jag skulle ta det lite lungt, hade ändå åkt ända ner till Frankrike för att vara med på tävlingen och då är det inte så bra att hoppa av när man är så nära :)
Mitt tävlingsåk blev, en rainbowrail, liten box, downrail (inget komplicerat på railsen), körde rakt i första hoppet, 360 nose i andra hoppet, rakt i tredje hoppet, åkte förbi en "cheeze", körde rakt i en corner, 180 vid en bonktunna. Var alltså inte ett så komplicerat åk men kände ändå att jag låg lite i övertag då jag var den enda tjej som hoppade de stora hoppen.
Gick vidare till en final, 5 av de 6 tjejer som var med gick vidare. Jag gjorde samma åk fast la till en Backflip på cornen. Trodde då inte att detta åk skulle ge mig så höga poäng så när jag åkte ner till prisutddelningen så hade jag inga förhoppningar alls eftersom jag trodde jag låg långt efter den som hade presterat bra under lördagens freerideåkning.

Men när prisutdelningen kom så började de med att ropa upp 5:an, sedan gick de uppåt. Så när 2:a platsen gick till någon annan började jag fundera på att jag inte kom på pallen alls. Men, det gjorde jag! :D Mitt parkåk räckte så långt så att jag tog hem segern! :) Blev jätte paff över resultatet men såklart väldigt glad! Fick med mig hem ett par skidor och lite smått och gott.

Maxi hoppade av freestylen för han hade feber och Niklas ramlade olyckligt på en knöl i backen. Men tycker ändå de ska vara nöjda över sin prestation. Det var sjukt kul var att det var tre svenskar topp tre på "Kings" klassen (killar 16-18år) och det visar verkligen att Sverige ligger bland toppen :) Grattis till Lucas Ståhl Madison som tog hem hela kalaset och vann ett två årskontrakt med North Face och Atomic!

Måndagen låg jag sjuk hela dagen i sängen och på tisdagen åkte vi hem. Kom till Malung halv 11 på kvällen :)

Här kommer lite bilder:



Jag reste med Niklas och...


... Maxi :)


Våran fina sovplats den första natten då vi flög till Geneve. Alla hotell var fullbokade så boardbags'en fick fungera som sovplatser onsda till torsdag. Sådär bekvämt kan jag ju säga...


Tre glada barn för att vi äntligen kommer ifrån Geneve's flygplats! :)


Varje morgon var det västutdelning och frukost här inne!


Pojkarna som jag bodde med förutom Maxi och Granis. Först är det Simorn "dansken" i orange jacka, Mårten Grape i vit tröja och Kristoffer "Krickan" i hjälm :)


En supertaggad Niklas Granlund!


Första dagen var det säkerhetsdag, men vädret var inte det bästa :/


Först ingen norsk, sen en norsk...


Pojkarna på toppen efter säkerhetsdagen. Det sprak upp och blev så sjukt bra väder + att det hade "dumpat" 3 dm med nysnö under förmiddagens snöfall. Det betydde sjukt bra puderåkning :D Bästa i mitt liv!


I de här stugorna bodde vi. Den nere till höger låg våran lägenhet i :)


Utsikt över dalen :)


Slutet på fredagen så gick vi ner och åt en god middag nere vid loungen! Spagetti och köttfärsås :)


Morgonen på lördag bjöd på strålande sol :D


Simon "dansken" betraktar bergen.


Himmelsk sagolik utsikt över fjällen när vi skulle ta oss upp till lördagens freerideåkning.


Här var det vi hade freerideåkningen. Om ni kollar på flaggorna som är uppe på toppen,  så är de ca 2-3 m höga. Var alltså ganska stora klippor och brant backe!


Maxi uppe på kanten för freeride starten. Det var brant!


Sedan drog det dåliga vädret in direkt det blev tävling och man såg ingenting :/ Riktigt svårt att åka när man inte ser konturer och det är jätte upåkt.


På söndagen var det dags för park delen, freestyle! Det hade snöat mycket under natten så det blev lång väntan på morgonen innan de fick ordning på parken. Tror vi väntade från 10 - 13 ungefär...


Flatlight och snöigt!


Niklas var lite uppgiven innan vi åkte hem, gick tyvärr inte så bra för honom. Men tycker ändå han ska vara nöjd! :)


Precis innan vi åkte tillbaka till loungen för att se hur det gick med prisutdelningen, trodde aldrig det skulle räcka så långt!



Senare under söndagskvällen så kom det en ifrån Extreme Sports och intervjuade Maxi. Han liknade ett riktigt "PRO"! :D



Nu sitter jag hemma i Torsby, tar det lugnt och har en lugn påskhelg framför mig :) Ska nu ut med monstet Tyra och gå på en liten promenad i regnet. Våren är här och snart är det inge snö kvar... :) Ska bli ganska skönt!



Svanstein med Girl Riders Sweden på måndag, längtar! :D

Ha det, pusshej!
/ Emma


Völkl.com 8848 Altitude Clothing Hestra Gloves Scott Sports Rm Reklam & Tryck Hovfjället Toppen i Värmland

RSS 2.0