Sunhine Austrian Open

Hej!

Idag var det tävling för oss tjejer och rookies i Austrian Open. Tävlingen hölls uppe på glaciären Kitzsteinhorn i Österrike, som är en del i liftsystemet Zell Am See/Kaprun!

Det var en riktigt underbar dag och en av mina bästa åkdagar denna säsong! :)

Mitt åk:
Lip på ett down rail
Down-flat-down rail till switch
Switch 540 saftey
Cork 720 rev japan

Körde detta åk två gånger i kvalet och fick bäst poäng på andra åket och landade på en 4:e plats - vilket tog mig till finalen! (topp 5 till final)

I finalen ville jag steppa upp lite och försöka vara med och fajtas om pallplats! Bestämde mig därför för att köra mitt åk fast byta ut cork 7:an mot en cork 900 istället. Landade men ramlande sedan tyvärr efter någon meter, tror det berodde mest på att jag var förvånad över att jag faktiskt klarade tricket :) Men det resulterade i att min score blev den samma som jag hade ifrån kvalet och det höll mig kvar på en 4:e plats - vilket alltså blev min slutposition!

1. Lena Stoffel
2. Katie Summerhayes
3. Maria Bagge
4. Emma Dahlström
5. Zuzicka Stromková

Grattis till min förra detta roomie för en månad - Maria Bagge! :D Sweden representing


AFO - Austrian Freeski Open!


Här är en av de svenska pojkarna som kommer göra upp om en plats till semifinalen imorgon, Jon Häggberg! :) Även Maximilliam Smith och Christoffer Hjälmeby är här för att försöka få en plats!


Stolliften upp efter finalåken, glada tjejer!!! :D Fr. v. Katie, Maria, Lena


Kai Mahler, 8848 Altitude's teamåkare och alltså min team mate slutade som segrare i rookies klassen! :)


En klassisk bild på mig och Maria :) Det var tredje tävlingen i rad som vi genomförde tillsammans. Nästa tävling på tur är European Open i Laax nästa vecka!

Var en riktigt rolig dag och den avslutades med ett fantastiskt puderåk tillsammans med Maxi ner för Kitzsteinhorns soliga branter, vilket inte var helt fel! ;) Nu blir det att njuta av 2 dagars mys-skidåkning och gott sällskap innan vi drar vidare till Laax!

Ha det bäst, pusshej!

Kitzsteinhorn

Hej!

Nu kört mina två första skiddagar i Europa på en månad, och det var härligt! En puderdag med snö upp till midjan och hajkande i parken samt en dag med strååålande sol och underbara backar med en liten park i :)

Imorgon ska jag köra Austrian Freeski Open, planen för imorgon ser ut som följer:

- 07:00 Frukost på hotellet
- 08:00 08:30 Försöka ta sig upp till backen
- 09:30 Träningsåk i parken för tjejer och rookies (killar upp till 15 år)
- 11:30 Kval för oss tjejer, 5 av 13 går till final
- 13:30 Final tjejer!


Första dagen vi var i backen var igår. Då åkte vi upp till gondolen med buss och tog sedan 3 liftar för att ta oss hela vägen upp till parken i Kitzsteinhorn!


Det snöade en hel del och den parken som vi skulle åka i på tävlingen var avstängd. Istället hängde vi i en lite mindre park :)


Vi åkte lite offpist på deras offpist leder! 50 centimeter på 2 dagar kom det och det märktes kan jag lova :) Midjedjupt var det på sina ställen.
Sista åket så var det dock lite läskigt... Man såg inte ett dugg framför sig och man fick leta efter dessa små pinnar som ledde vägen fram. De tyckte dock om att stå med ca 100 meters mellanrum och bakom stenar!


Ser ni stenen? Jo kom igen, det är ju lite gråare i mitten av bilden! :) Såhär fin sikt var det på eftermiddagen och man såg ca 10 meter framför sig...


Men sen kom SOLEN! :D


Kitzsteinhorn var lite finare när den stora vita solen kom fram :)


Vi hade träning idag och här är början av medelstora coursen - som alla tjejer och rookies måste köra!
Det börjar med att man får välja mellan down box eller down rail. Sedan vidare till en flat-down-flat box eller ett down-flat-down rail


Sedan får man gasa som bara den efter sista railet/boxen för att få fart till första lilla hoppet - ca 6-10 meter platå. Landa cleant och snyggt och glida in mot den andra hoppet som är ca 10-12 meter. Sedan är banan slut! :)


Vi körde ganska många åk och jag peppar nu inför imorrn! :D Här posar maria i toppen av parken - visst borde hon satsa på att bli fotomodell?

Nu ska jag sova för att längta efter en god frukost imorrn! :)
Ha det bäst, pusshej!

Back in Europe

Tjhupp!

Nu är jag och Maria tillbaka i Europa efter en månad som har tillbringas i USA! Det känns ganska skönt att vara tillbaka och det var riktigt himmelskt att få köpa och äta riktigt mat utan olja och fett, mörkt bröd och ost var mumma i morse!

Vi flög i lördags ifrån Denver och kom till München igår morse 07:40. Tog tåget till München Ost och sedan vidare till Zell am See. Vi har nu sovit här på ett Gästehaus i ett dygn och kommer imorgon flytta vidare till varsit annat boende! :) Jetlag'en busade lite med oss inatt och vi sov nästan 16 timmar innan vi vaknade, trötta tjejer!

Idag så har vi det mest tagit det lungt och gjort den vanliga rutinen av mail-kollande, skolarbete och träning! Imorgon blir det första dagen i backen i Österrike för i år och vi ska då undersöka Kitzsteinhorn och deras park. Eftersom det på torsdag är Austrian Open, och den tävlingen ska både jag och Maria vara med på - det är därför vi är här!


Brumma flyg i 8,5 timme över atlanten är alltid lika mysigt, då man brukar kolla mycket film. Men min display var tyvärr trasig den här resan... Så hann istället  att sova mycket och nästan läsa ut en bok, vilket i säg är ganska mycket bättre än film :)


Tåget med packning, 8 säten - no biggie!


Maria kollar utsikten ifrån vårt boende, Gästhaus Hellner. Mysigt att vara tillbaka i Alperna :D

Nu ska jag ta och packa ihop min väska, samt plugga lite!

Ha det bäst, pusshej!

Flytt time

Tjhupp!

Satt nyss och tänkte på lite rolig fakta! Nämligen att jag och Maria har flyttat imellan 9 olika boenden på 3,5 vecka (26 dagar). Fast vi har bott på samma ställe två gånger, fast 1 natt ena gången och 3 nätter en vecka senare... Så det blir alltså 10 flyttningar, genomsnitt 2,6 dagar på varje boende.
Shit inte konstigt att man börjar bli trött på att flytta runt? Men är det lätt värt för att få det billigt och se nya saker! :)

Just nu så bor vi på ett litet hotsel som heter Fireside inn, som ligger på ett jätte fint läge i Breckenridge by! Det tar ca 5-7 minuter att gå ned till Gondolen, som snabbt och smidigt tar en direkt upp till botten av parken!
Vi kom hit igår, och har nu två nätter kvar här innan det är dags för att åka vidare till Europa. Där väntar minst 3 olika bostäder på vägen innan det bär av hem till Sverige.
- Den som säger att man inte kan leva i sin resväska efter det här, har fel! ;)


Varje eftermiddag klockan 4 så bjuder de på kaffe/te/choklad i dessa snygga muggar och kaka! :)


Haft pluggsession vid det stora bordet två dagar i rad nu. Jobbigt, men behövligt!


Skön stämning är det här. Inte så stort med 4 rum på nedervåningen och ungefär lika många till på övervåningen. Det är gemensam hushålls del och badrum, så man träffar mycket folk :)


Så sant som det är sagt, imorgon blir det cooked breakfast för min del! Scrambeld egg's and bacon :) Det är ett trevligt engelskt par som äger hostelet som har två mysiga pudlar. Skönt att slippa den amerikanska känslan faktiskt...


Och här är mitt och Marias minirum. Tog kortet när jag står och knör in mig i hörnet, så det är inte mycket större än kortet visar! Men mysigt det med :)

Nu ska jag ta och sova och sedan blir de backen imorgon - om det inte blir snöstorm, för då blir det pluggsession!

Ha det bäst, pusshej!


Kvalet i Snowbasin

Tjhupp!

Nu var Dew Tour slut för i år med det tredje stoppet i Snowbasin. Det var en kul tävling med en klurig bana! Jag åkte dit med Maria och bodde på ett hotell i byn Ogden. Från Ogden var det ca 20-30 minuter med bil upp till Snowbasin resort!

Jag var sådär nöjd med min insats på den här tävlingen. Men tävlingsdagen var en av de finaste dagarna som jag haft på snö den här vintern, så inte så mycket att klaga på! :) Strålande sol, ingen vind och en perfekt ny-shapad park!!

Mitt åk:
Rakt på tre rails
360
cork 720

Hade tänkt göra mer under tävlingen än vad som blev, men träningen hade inte gått så bra och det blev som det blev..


Vi hade träning hela onsdag och torsdag morgon. Senare på torsdagen så var det killarnas första kval, "Last Chance Qualifyer". Jag, Maria och Thomas fann en schysst publikplats!


Banan startade med tre rails. Här är den första, en typ av gap mellan boxar och rails som man kunde göra en hel del variationer på! två rails och en box som man kunde "gappa" till ett down rail eller en down box.


Andra featuren var en up-flat box eller ett A-frame räcke (up-down)


Här är Elvis på den tredje rail featuren, ett rakt rör eller ett shotout rör! Efter det så kom det två stycken hopp på ca 79 ft = 20-23 meter!


Jag slutade på en 8:e plats. Maria missade precis finalen med en plats, då de 5 översta gick vidare!


Maria och jag i solen efter tävlingen :)


Med en puss på denna fina älgen som stod i slutet av skidbackarna i Snowbasin, så var Dew Tour slut!

Nu så är jag och Maria tillbaka i Breckenridge och kommer vara här i ungefär en vecka! 19 februari bär det över till Europa igen och nästa tävling som står på tur är Austrian Open i Kaprun ca 23-26 feb.

Nu ska jag ta och vila magen lite efter en god middag på Bubba Gump!

Ha det bäst, pusshej!

Dew Tour i Snowbasin

Heeej!

Nu har jag och Maria kommit fram till Snowbasin i Utah! Vi kom hit igår natt, vid ungefär 01:00, och checkade in på vårt hotell. Känns bra att vara tillbaka då det var så länge sedan vi var här... (eller inte)

Vi åkte hit med Kim och Andreas i en bil fullproppad med skibag's och väskor upp till taket. Resan tog nog drygt 10 timmar, med många stopp och andra hinder. Men tillslut kom vi fram till Ogden med lite träsmak i rumpan! :)


Efter ungefär 20 minuter, så blev vi stoppade av polisen. En fortkörningsböter till Andreas senare, och vi var åter på väg!


Förare Andreas och Kim i framsätet!


Vid stats gränsen mellan Colorado och Utah var det underbart vackert, och vi var tvungen att stanna och ta lite kort!


Berg, vinter och solnedgång - är mumma det!


Idag har vi haft första träningsdagen uppe i Snowbasin! Det var isigt, men okej :) Coursen var rolig, med tre rail-features och två hopp! Imorgon har vi träning imellan 08:00-10:15


Uppe på toppen av Snowbasin, verkar vara en mysig skidanläggning - inte för stor, men inte heller för liten! :)

Nu ska jag ta och sova, eftersom vi fick ganska lite sömn igår kväll, och börjar känna av det nu! Så natti natti

Ha det bäst, pusshej!

Middag i konsthuset

Tjhupp!

Nu är vi framme i Breckenridge och imorgon bär det åter av till Utah, flummar fram och tillbaka jag och Maria! Men är nog bara bra!

Ikväll så har vi varit på middag hos våran kära vän som vi raggade upp på flygplatsen, Jeff (honom som vi åkte med från Denver till Breck, första veckan som vi kom hit). Vi fick kanon-kycklinggryta och ris av mästerkockarna Jeff och Marcus! Kvällen avslutades med solsidan och kafferep :)


Här har ni boy'sen från konsthuset! Från vänster: Jeff, Jakob, Simon, Marcus och Sebastian. De är säsongare i breck och bodde i ett sjukt stort hus, följ deras blogg här!


Hela huset var fyllt med tavlor och saker från hela världen! De som bor där hyr ut det under hela säsongen, och pojkarna kommer stanna där tills i April :)


Lika som bär!


Fann även ett lite ostämt piano och plinkade lite på det, saknade dock guran :)

Nu ska vi ta och sova lite för att gå upp tidigt och fara till Snowbasin och Dew Tour! Hoppas vägarna hålls rena från snö...

Ha det bäst, pusshej!

Från Utah, till Utah

Tjhupp!

Har nyss sovit en natt i snälla Grace's hus i Denver. Vi åkte hit ifrån Park City, Utah igår, och det tog cirka 7 timmar med bil! Jag åkte hit för att jag trodde att jag skulle vara med på Aspen Open istället för Dew Tour. Men när vi kom fram visade det sig att vi ska tillbaka till Snowbasin, Utah (som ligger ca 30 minuter från Park City). Så imorgon, tisdag så åker vi tillbaka till Utah - yttligare 7 timmar alltså!

Mycket velande, men tror att det blir bra! :) Nu blir det att tagga för Dew Tour, tävlingen är på fredag!



Tur att jag köpte nya Apple-hörlurar, så att jag kan lyssna på sjuukt bra musik i 7 timmars bilfärd! :) Inte helt fel att ligga och kolla ut över Utah's och Colorado's slätter heller, ganska häftiga naturbilder :)

Idag blir det att plugga och sedan dra till Breckenridge ikväll!

Ha det bäst, pussheeej!


På läktarn av finalerna

Tjhupp!

Idag har det varit en händelserik dag men ändå lugn! Har stått på sidan av backen i målfållan och kollat på finalerna, varit och shoppat och kollat på min livs första Arial tävling (freestyle)!

Finalerna i Slopestyle var riktigt roliga att kolla på, och både tjejer och killar körde riktigt bra! Var nästan lite skönt att få stå på sidan av och kolla för en gångs skull :) Big Up till Thomas Dölpas ifrån Norge, som kom på en 4 plats!

Resultat:


1. Anna Segal
2. Kaya Turski
3. Keri Herman

1. Alex Schlopy
2. Sammy Carlson
3. Russ Henshaw


Glad Maria :D


Flaggorna på första FIS tävlingen någonsin i Slopestyle


Sunglasses


Media var på plats :) Och här är en kille ifrån Schweiz med sin kamera!


Jacob Wester ifrån Sverige hamnade på en 5:e plats med ett riktigt bra åk, så standarden var hög! Han fick bl.a. ett headset i pris :)


Vi fick lunch utav FIS! Vilket var mumma :) Här äter Maria äppelkakaaaaa


Efter backen så drog vi ner på byn i Park City, det här är på toppen av Main street!


Vi gick runt i lite olika affärer :) Fann en gammal Pac man maskin! Nästan så man vill ta med sig den hem.


Maria testar det senaste bland solbrillor, eller ngt... Det var i alla fall handpolerad ram på dem! ;)


Skön bild ifrån Tour de France 1920 då ciggareter inte alls var något konstigt att röka mitt under loppet! Här delar de med sig till sina medtävlande :) Tavlan hängde utanför en av alla tavelbutiker som fanns längst Main street!


Hittade även en cowboy butik!


Park City är en gammal gruvdrifts stad, och fanns lite monument över allt efter det :)


På kvällen drog vi och kollade på Arial's! Var riktigt coolt, då jag aldrig haft möjlighet att se en sån tävling live förut :) Sjukt hur högt upp i luften de är! Kollade även på mogul's, när de körde träning (alltså puckelpist). Vi får ta och hejja på våra svenska hopp i puckel imorgon :)


När man kollade på Arials'en så åkte man mysig lift upp och ner till backen :) Och nu ska jag åka ner i sängen, för är så dödstrött. Klockan slår snart midnatt, rekord i hur länge jag varit uppe sedan jag kommit hit! :D

Natti natti!

Ha det bäst, pusshej!

Kval i VM, Park City

Hej på er!

Japp, nu har kvalet varit och resultatet blev som så att Sverige kom på en 12:e och 13:de plats. Maria kom 12:a och jag kom på 13:de plats! Det innebar alltså att vi missade finalplatserna och vår resa i VM slutade ganska så fort den här kalla dagen i Park City!

Startfältet var riktigt, riktigt hårt! Alla tjejer som hade varit med på årets x-games var där, plus en massa andra bra åkare och åkning var det riktigt hög standard på, världseliten helt enkelt. Tjejerna bjöd på snurrar åt båda hållen, 270 upp och av rails och en hel del switch åkning!

Mitt åk:
Körde rakt på tre rails
180 vid en bonk tunna
Sw 540 saftey (dålig grab)
Cork 720 reverse Japan
540 mute (dålig grab)

Mitt andra åk så tänkte jag bättra på åket eftersom poängen inte räckte till och grab'sen inte riktigt satt där de skulle. Förbättrade det genom att göra 450 av ett av railsen, men tyvärr så rammlade jag senare på cork 7an längre ner i banan...

Är överlag ganska nöjd med min insats men kände att det fanns lite kvar att ge. Så får istället ta de krafterna och ladda inför Dew Tour i Snowbasin som är nästa vecka, vilket jag börjar se fram emot riktigt mycket!


Här står "Team Sweden" som representerade vårt kära land i Slopestyle på tjejsidan! :)


Starten på banan. Lite nervös var man allt när man droppade igenom de där portarna kan ja lova!


Direkt man hade åkt sina träningsåk så åkte man in till värmen! På morgonen så stod termomentern på ca -25 och tårna var stelfrusna. Dock blev det bättre fram mot förmiddagen då solen värmde på skönt! :)


En taggad Maria efter sitt första åk :)


Så här såg målfållan ut! Var riktigt skönt att vinden hade slutat vina och att inte ett moln kunde synas så långt som ögat räcker :) Bluebird!


Var även en tvskärm i målfållan, så man kunde se hela åkarnas åk!


Här är alltså resultaten! För en närmare titt kan ni kolla in på FIS hemsida här! Där finner ni även killarnas score för dagen. Big Up till Jacob Wester som kom på en fjärde plats i kvalet och kommer representera Sverige i morgondagens final :D

Imorgon blir det alltså att stå i målfållan och hejja på Jacob och på Tiril, en norsk 15-årig tjej som lyckades knipa 10:de platsen i det hårda fältet och få en plats i finalen! Vädret verkar bjuda på kallgrader och sol även imorgon! Så det blir tjocka kläder och solbrillor på :)

Nu ska jag ta och kolla på Eyes Wide Open, och sedan gå och sooova! :) Natti natti

Ha det bäst, pusshej!


Träning (check!)

Hey!

Japp, nu har de två träningsdagarna varit och vi har endast kvar en liten träningstimme före kvalet imorgon! Känns ganska bra. Körde dock bara de små hoppen idag, liksom alla andra tjejer, eftersom det var väldigt svårt med farten pga. vind! Vi får hoppas på bättre väder imorgon, annars så blir det den lilla linjen som kommer köras i kvalet, i alla fall för min del! :)


Parken ligger uppe på en "rygg", och blir därför ganska utsatt för vind... Här ser ni de tre nedersta hoppen! :)


Vind vind vind, kan det inte bara sluta blåsa?

Om ni vill kolla lite mer på banan så kan ni kolla det på norska landslagets vimeo här! Då de åker igenom banan med kamera!

Nu ska vi ner och käka middag, ska bara väcka Maria först!

Ha det bäst, så är de bara att tagga inför imorrn! Pusshej :)



Völkl.com 8848 Altitude Clothing Hestra Gloves Scott Sports Rm Reklam & Tryck Hovfjället Toppen i Värmland

RSS 2.0