NZ Freeski Open Practice

Thjupp!¨

Idag var det träningsdag inför New Zeeland Freeski Open! :) Det kommer bli min första tävling inför säsongen och jag är riktigt nervös!

Träningen gick bra och jag har gjort alla trick som jag vill göra, så hoppas på att jag har mitt åk done! Har även en liten skvätt träning imorgon bitti i 50 minuter innan det är dags för tjejernas final på fredag :)

Banan består av:

- 3 olika boxar (kommer ändras till imorgon)

- Rainbow rail (kommer ändras till imorgon)

- 3 hopp

Det var bra väder nästan hela dagen och träningen höll på mellan 9:00-14:30, dock var det lite väl blåsigt på eftermiddagen...

Ska nu gå och sova och tagga inför imorgon med How I Met Your Mother! :) Imorgon blir det upp till berget tidigt, träning och sen kolla på killarnas kval och semi-finaler!

Utsikt från Roys Peak

Thjupp!

Idag bestämde vi oss för att ta våran andra chilldag på resan sedan vi började åka skidor. Hitills har vi inte gjort så värst mycket av dagen, men de behövs när träningsvärken känns i varenda liten ovan skidmuskl :)

För ett par dagar sedan så gick vi upp på ett berg i närheten av Wanaka tillsammans med en kille från Qubec - Sébastien (C-bas). Roys Peak hette toppen och är drygt 1500 m hög. Det var på våran första chilldag, och vi gick bara i ca 2,5 timme uppför och ca 1,5 timme nedför för att "bestiga det". Utsikten var helt underbar och man tappade nästan hakan över hur vackert det var!

Vi hann även med lite Slackline med C-bas i morgonblåsen :)

Hebbe och C-bas fick stå för det mesta av tricken! Men jag var rätt stolt över att ha klarat 4 steg :)

De spände upp linan mellan två träd med lååångt mellanrum, 30 meter! :)

Påväg upp för Roys Peak, vädret var lite ostadigt men fortfarande okej :)

Första deltoppen :)

Vi fortsatte sedan längst ryggen på bergen för att ta oss mot toppen!

... så nådde vi toppen!

Det var lite blååsigt :)

På vägen ner från toppen :)

Istället för att följa vägen så tog vi en liten genväg och gled ner för berget istället ;)

Felix njuter av utsikten över Wanaka i skymmningen :)

Nu ska jag ta och kolla på "How I Met Your Mother" - bara fem och en halv säsong to go! :)

Ha det bättre än bäst, pusshej!

Solnedgång i Wanaka

Thjupp!

Livet går vidare här nere på andra sidan Jorden, eller säger man uppe? Vi åker skidor nästan var dag och har nu kommit till vårat nya boende i Wanaka - Mountain View Backpackers. Boendet är 1000 gånger bättre än det andra och nu är det faktiskt varmt där vi sover och går på toa!

Snowpark är underbart och parken är sjukt bra! Börjar nu komma in i åkningen lite granna igen och idag filmade vi lite igen, så förhoppningsvis kommer det dyka upp en edit om några dagar :)

Första hoppen i den stora "Tripple line"

Våran goda lunch :)

Påvägen ned för backen stannade vi till och klättrade lite en dag, här är hebbe upp på bergskanten!

Vi bor nu i Wanaka, och en av de första dagarna här så gick vi på upptäktsfärd i solnedgången!

Hebbe på stranden 50 meter från Wanaka's by-centrum, det är extremt vackert här nere :)

Utsikt över Lake Wanaka

Jag och Hebbe gick vidare på vår lilla upptäktsfärd och fann många coola saker. Här är en bikepark som låg i en träddunge precis ovanför Wanaka, den var ungefär lite mer än 3 gånger så stor som bilden visar och man blev riktigt sugen på att testa! :)

Nu ska jag dra mig hemmåt ifrån internetcafét snart  för att gå till hostel'et för att träna och sen sova :) Imorgon skidåkning! PEPPaa

Första dagen i Snowpark

Thjupp!

Vet ni vad? Idag har jag fått stått på skidorna igen, och på snö till och med! :) Underbar känsla och peppet var större än någonsin. Att det var strålande sol, några plusgrader och perfekt shape gjorde det inte heller direkt sämre!! Tog det lugnt idag då det var första dagen sedan i Maj, men kändes ändå bra! Riktigt peppad på att åka upp imorgon igen :D

Igår hann vi även med att köpa en bil! Så nu äger vi en Ford Telstar av 1989 års modell. Den klarade sig hela vägen upp den kurviga och branta lervägen upp till backen, så känns som vi hittat ett riktigt fynd! Kostade 1000 NZ Dollar som är ca 5000:- svenka kr :) Bilen kommer troligtvis att bli mitt och Hebbe's andra hem under sista månaden i Nya Zeeland, så förhoppningsvis håller den ihop hela resan!

Utsikten påväg upp mot backen, magisk :)

Våran fina bil, Ford Telsar -89

Alexander fick bli den stolta ägaren på pappret!

Bilen posar med lite utsikt

Så kom vi tillslut upp till SNOWPARK NZ :D

Hebbe är glader :)

På andra sidan jorden

Thjupp!

Nu har vi kommit fram till Nya Zeeland, woohoo! :) Efter 42 timmar från lilla torsby så befinner man sig på andra sidan jorden!?! Ganska sjukt och ofattbart, men ändå förståeligt - för allt är precis tvärtom här! Klockan är nu kväll när den är morgon hemma, det är vinter och minus grader ute och bilarna kör på fel sida av vägen :)

Tre resekamrater mot en lååång resa

Vi åkte med ett av Quantas Jumbojet-plan från London-Bangkok vidare till Sydney

Vyn över Bangkok ifrån flygplanet :)

Nog var vi i Thailand alltid

Vi testade på att dricka lite Thailändsk öl, riktigt god var den, Chang :)

Här landade vi när vi gjorde sista mellanlandningen

Vi passade på att göra super billig se-men-inte-röra-shopping i Armani shoppen på Sydney

Lite rastlös och trött vart man, och många flygtimmar blev de!

Och sen kom vi äntligen till Nya Zeeland efter en lång lång resa, och det var magiskt vackert! Alla i planet bara satt och stirrade ut genom de små fönstren och log :)

Det var snö, några plusgrader och strålande sol + snötäckta berg vart man än vände blicken :) Underbart vackert!

... och här bor vi nu :) På en gammal bordell som gjorts om till Backpacker hostel! Mysigt med en lite vovve som ser stor och lite halvfarlig ut (bitit både felix och nästan hebbe) ;)

Om 3 dagar så far vi till Wanaka, undertiden är det dags att sätta sig in i bilmarknaden för att leta reda på en billig och prisvärd bil!

Sidney [SYD]

Thjupp!

Just nu far tillfallet pa Sidney-airport och lanar dator pa Macoteket har. Resan gick bra och 22 timmar gick fortare an vad jag vantat mig, men man kanner sig lagomt frasch. Ska bli skont att komma fram och ta en dusch efter den laaaaanga resan. Kanns konstigt att resa mellan sa manga olika lander, och alla manniskor ar sin egen typ, precis pa varje stalle som man ar! :)

Nu ska vi vidare till Queenstown och varat flyg avgar om dryga tva timmar. Ska tydligen vara snorekord i Nya Zeeland, och nastan hela landet ska ha sno (mesta pa 40 ar)! Sa vi far se om alla flyg gar enligt planerna :) men annars sa ar vi pa en bra plats for att ta det lugnt pa!

Nu ska vi chilla edit och peppa infor att kopa bil och aka SKIDOR! :D

Ha det bast, pusshej!

Bruumm brumm nu far vi till NZ

Thjupp!

Nu är jag redo - väskan är packad, passet & papper är på plats och skidorna är vaxade! Till och med all musik + serier är på plats och det mesta känns helt reeeedo :D

Börjar bli riktigt taggad nu och imorgon klockan 09:55 bär det iväg, här kommer en liten resplan för mina två (tre) närmaste dygn:

restid
resväg
ca 6h     *09:55 - 15:53 Torsby - Arlanda
ca 2,5h  *18:40 - 20:15 (21:15 svensk tid) Arlanda - London Heathrow
ca 23 h  *22:15 (23:15 sv.t.) - 06:05 (22:05 sv.t.) London Heatrow - Sidney
ca 3 h   *09:05 (01:05 sv.t.) - 14:00 (04:00 sv.t.) Sidney - Queenstown, NZ

Totalt kommer resan från lila Torsby i Sverige till lilla Queenstown i Nya Zeeland ta 42 timmar och 5 minuter :) - inte så farligt ändå om man tänker att man ska runt halva klotet!

Väskan såg inte mycket ut för världen när jag började packa den i förrgår,  men nu ligger det ganska exakt 12 kg i den!

Skidorna vart vaxade ute i solen, första gången jag vallat mitt i sommarn! :)

Packningslistan är snart klar, och nu tar jag kvällen för idag :)

Natti sov gott, imorgon bär det iväg på mitt livs största äventyr!

Pärlan ska bort

Hej hopp!

Eftersom jag ska ut och resa så mycket inför detta år så är det ingen mening att ha bilen kvar hemma i garaget. Så därför är det tyvärr dags att sälja min lilla racer! Kanske är den borta redan imorgon bitti då den första som var intresserad kommer och kollar, men vem vet, om du skyndar dig kanske den kan bli din istället? ;)

Du hittar annonsen ifrån blocket här!

48 timmar och 0 minuter

Thjupp!

Det börjar dra ihop sig nu!

48 timmar kvar tills flyget lyfter från Arlanda och jag är inte redo, för väskan måste bli packad först. Men vad jag (tror) jag är redo för är det stora äventyret som nu snart ska börja :)

Förut funderade på hur min och Hebbes årstidsrytm kommer bli... För först åker vi ifrån det så kallade "varma" sommar Sverige och åker till vintern. Sedan undertiden vi är i Nya Zeeland så blir det vår, och i november åker vi till mega sommar värme och surfar, för att sedan ta oss hem till vintern i Sverige. Haha, årstidsrytmen kommer vara ur funktion efter det i alla fall! :)

Nya Zeeland ligger drygt 1750 mil hemifrån, runt jorden är det ca 4000 mil - Så man kan nästan säga att det är precis på andra sidan Jordklotet :)

Nu ska jag packa och fixa min iPod inför 36 timmars-resan!

/ Emma

Mac-attack!

Tjhupp!

Nu drar ja ner till tby för att hämta ett efterlängtat paket :D

-----------------

Nu har jag packat upp den, och min alldeles första mac är min! Vi får väl se om vi kommer att bli bästa vänner, men än så länge så känns det väldigt bra :)

En weekend i Orsa

Tjhupp!

I helgen var jag och Maria iväg en sväng till Orsa och hälsade på hos snowcamp! Vi lånade deras vattenhopp och studsmattor och lekte runt där i två dagar med strålande sol :) Det var andra gången vi var där den här sommaren, men denna gång hade vi betydligt bättre väder - då det var storm förra gången vi var där..

Vi hann med 4 vattenhopps sessions, en hel del studsmatta, ararbiska moves och att få ont i huvudet av för många vattenslams! Sjukt kul helg och förhoppningsvis sitter några av de flipparna vi testade i vatten nu även på snön till vintern :)

Jag tränar på superman brevid mattan, visade sig vara lättare på backen än i luften :)

Maria ä rockstar!

Jag mitt i en underflip :)

Bulldogen Moris hängde runt campus'et hela helgen!

Ett stort tack till Snowcamp och Scott för att vi fick vara där och leka!

Husbåt och blöt hunn

Thjupp!

Nu mina kära vänner är det endast 13 fjuttiga dagar kvar och jag sitter på ett plan med målet NZ i sikte! Kan knappt fatta hur fort sommaren har gått, men snart bär det alltså ut på det 97 dagar långa äventyret :P Whohoo!

Sommaren är annars i full fart och det har äntligen kommit riktigt sommarväder till nästan hela Sverige, i alla fall till Värmland :) Och för ett par dagar sedan var vi i familjen ute på en mini-tur med husbåten på fryken. Blåste dock lite men det var lika skönt att komma ut ändå! här kommer lite bilder ifrån den eftermiddagstrippen:

Blöt hund luktar gott :) -Skönt att vi äntligen fått en vovve som älskar att bada!

Öl i solen :)

Var höga vågor som slog mot däcket!

Jag mongo med systeryster Elin i bakgrunden :)

Steka i gummiring efter båten var inte helt fel :)

Tyra, gammelvovven, snodde både min plats och handduk... :)

Nelly är en riktig livsnjutare ;)

Nu ska jag iväg til gymmet för ett pass tillsammans med mamma, ska bli skönt efter tre vilodagar! :)

En liten paddeltur

Tjhupp på er!

I helgen så var jag, min barndomsvän Victor och hans kompis Max iväg på en paddeltur till Rottnan. Två kanoter, inget tält, fiskespön och glada människor satte iväg mot Norge med hjälp av en släpkärra och Victors pappa Ulf:)

Det var en super-duper-skön sommartripp med utmaningar som gör en sådär extra glad när man klarar av dem! Här kommer lite bilder från trippen:

Avlastningen av kanoterna!

Färden startade, Victor och Max i en kanot och jag i en annan

Vår väg, första gången jag är ute och paddlar kanot i mitt liv och då paddlar jag mellan två länder :) ca 2,3 mil var sträckan som vi paddlade!

Vi band ihop kanoterna eftersom det var halft omöjligt att paddla ensam i min - då den knappt svängde alls om man satt fram, var för bred för att sitta i mitten och svängde allt för mycket om man satt bak. Det blev därför en provisorisk lösning med pinnar och rep, och monsterflotten var gjord :)

Första dagen paddlade vi inte så långt eftersom vi kom iväg sent på eftermiddagen, men trots det hann vi se några riktigt häftiga skogsvyer. Denna vy kallade Max "Vildmarksporr"

Eftersom Victor var så smart och lämnade tältet hemma så fick vi lov att försöka bygga oss något bo för natten. Vi byggde upp ett riktigt campsite med vindskydd och eldplats - som vi kände oss sjukt nöjda med efteråt! :)

Första kvällen var superduper fin med solnedgång, grillad fläskkarré och 1000-tals mygg på besök :) Tror ja fick ungefär 3 timmars sömn - Surrrrrrrr surrrrrr, klia klia klia!

Morgonkvisten var fin, och efter en frukost runt klockan 06:00 och ett morgondopp lämnade vi vårat camp för denna gång :)

Vi stekte i solen hela dagen, då vi paddlade ca 2 mil - och vi var lagomt solbrända när vi kom hem! Här steker Victor :)

Underbart väder, fiske och bad <3

Max och vi andra var sjukt trötta när vi kom tillbaka, då vi hade rott som dårar sista biten för att Ulf kom tidigare och hämtade oss! När ja kom hem så sov ja heeela eftermiddan, gött gött gött :)

Sjukt kul tripp som jag gärna skulle göra om ngn gång!

/ Emma

Völkl.com 8848 Altitude Clothing Hestra Gloves Scott Sports Rm Reklam & Tryck Hovfjället Toppen i Värmland